Glutenfri, vegansk pizza

Vanligtvis när jag gör mina pizzor använder jag mig av min dinkelsurdegsbotten. Den fungerar bra för mig, som inte har celiaki, utan mer är väldigt känslig för gluten.

När jag ska göra pizzor som är helt glutenfria, använder jag mig av en annan deg. Den är i grund och botten en sconesdeg, men jag har omarbetat den under många år och det har blivit den är, som funkar superbra till pizzabotten.

Den är lite knölig att göra, men det blir klart värt!

Jennys glutenfria pizzabottnar

Blir två bakplåtsstora pizzor

  • 5 dl vätska (jag använde Copps ikaffe, en havredryck)
  • 4 tsk fiberhusk
  • 3 droppar Oregano plusolja
  • 3 droppar Thyme plusolja
  • 3 droppar Black Pepper plusolja
  • 150 gram mjölkfritt smör
  • 480 gram glutenfritt mjöl (jag använder Free från Doves Farm)
  • 1 msk JuvaPower
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt

Börja med att vispa ihop vätska, fiberhusk och oljor i en egen bunke, och låt svälla några minuter – det gör inget om det står länge. Smält fettet i en kastrull.

Sikta ned mjöl, JuvaPower, bakpulver och salt i en stor bunke. Häll över det smälta fettet och rör om tills det blir grynigt. Häll över bunken med vätska och blanda SNABBT ihop till en deg. Den är lös först, men blir fastare medan du rör om. Viktigt är att detta görs snabbt.

Arbeta sedan med händerna, blanda ihop degen så den blir hanterbar, och dela upp den i två lika stora klumpar. Lägg dessa på två bakplåtsklädda ugnsplåtar.

Nu börjar arbetet med att få ut degen på bakplåtspappret. Det är ingen idé att kavla, vare sig genom att pudra med mjöl över eller att kavla mellan papper och/eller plastfolie. Det som gäller är att långsamt och metodiskt smeka ut degen över bakplåtspappret. Detta görs allra bäst med våta händer.

Du blöter alltså händerna, trycker/smeker ut degen med dina våta händer under ett antal bestämda tag, sköljer händerna igen under vatten, fortsätter trycka/smeka ut degen osv. Till en pizza blöter jag händerna ungefär 10 gånger innan degen är över hela pappret.

Applicera valfri topping

Därefter applicerar du valfri topping – jag har använt samma topping som till mina surdegspizzor, recept hittar du här.

Pizzorna gräddas i het ugn, 250 grader, i cirka 10 minuter. De är godast nygräddade.

Havredrycken kan bytas ut mot annat som du föredrar. Bottnarna blir väldigt bra, knapriga och fina, med Soygurt.

Vill du kontakta mig hittar du olika sätt att nå mig på här.

Lämna en kommentar