Supergott kryddsalt

Här kommer ett recept på mitt kryddsalt. En supergod krydda att ha som smaksättare till allt möjligt! Grönsakerna och nässlorna kommer från vår trädgård, och oljorna är förstås från Young Living!

Copaipa tillsätter jag både för den lätt rökiga smaken, men också för att jag vill att alla ska få i sig så mycket Copaiba som möjligt! Denna fantastiska olja med så många goda effekter på kroppen.

Jennys kryddsalt

  • 2 kg Himalayasalt
  • 270 gram purjolökspulver
  • 135 gram selleripulver
  • 135 gram nässelpulver
  • 135 gram grönkålspulver
  • 40 droppar Black Pepper plusolja
  • 40 droppar Copaiba vitalityolja

Oljorna droppas i saltet och allt blandas noga. Häll sedan i alla gröna pulver och blanda väl. Saltet är förpackat i påsar med cirka 50 gram i varje.

Hur jag gör mina grönsakspulver

Jag får många frågor om hur jag gör mina pulver, så här kommer en förklaring: De gröna bladen skördas när de är som bäst, och torkas på sätt som passar. Nässlor brukar jag torka hela, jag lägger dem i champinjonlådor och ställer i travar under ett tak, så torkas de av sommarvärmen och vinden.

Grönkål, selleri och purjolök har jag skivat i matberedaren och sedan torkat i min grönsakstork (går även i ugn). Temperaturen har varit 40 grader, så de håller Raw food-kvalité.

När bladen är torra packar jag dem i påsar och förvarar torrt tills det är dags att pulverisera. Jag kör dem i min mixer (jag har en Vitamix) tills det blir ett fint pulver. OBS, detta gör jag utomhus, då köket annars täcks av ett tunt lager grönt damm!

Vill du kontakta mig hittar du olika sätt att nå mig på här.

Lämna en kommentar