Vegansk pizzaost

wP7272829

Det jag saknar mest med att äta veganskt är utan tvekan ost. Jag experimenterar en hel del med alla möjliga råvaror för att kunna hitta något som ersätter ost – framförallt i smält form. I går gjorde jag pizzor med ett nytt experiment. Pizzorna blev helt okej och vi åt dem till middag i går. Men idag – som kalla kylskåpsrester… Jösses, det är ju precis som ost! Inte säker på om jag skulle känna någon skillnad på denna gegga och ost om jag blundade.

Jag har inget exakt recept på ostgeggan för jag freestylade helt och hållet. Men jag började med att köra en liten klump kokosolja i matberedaren så det blev grynigt. Sedan hade jag i en avocado, en halv deciliter bjäst, en näve cashewnötter (direkt ur påsen, inte blötlagda) och lite salt. Mixade så det blev en smidig gegga och sedan spritsade jag ut den på pizzorna. Denna gång hade jag nog lite för stort spritshål, nästa gång ska jag ta ett mindre så det sprids ut mer över pizzan. Nu fick alla bara en stor ”hästsko” av geggan.

Jag gräddade pizzorna i 250 grader ca 15 minuter, och som sagt, helt ok i går som varma men supergoda i dag som kalla pizzarester!

Passar på att skriva ihop hur jag gjorde det övriga också.

Tomatsåsen gjorde jag av en större mängd lite övermogna coctailtomater som jag hade hemma. Jag körde dem i mixer tillsammans med några vitlöksklyftor och en bit chili. Sedan fick det stå och småkoka utan lock i någon timme tills det bara var en tjock fin sås kvar. Kryddade med lite grönsaksbuljongpulver, lite salt och oregano.

Toppingen var en aubergine som jag skar i skivor och sedan finstrimlade. Fräste sedan strimlorna rejält i raposolja och kryddade med salt och paprikapulver innan de åkte på pizzan.

Min glutenfria pizzadeg:

4 tsk fiberhusk vispas ned i 5 dl naturell soygurt och får svälla i egen bunke ca 10 minuter. 9 dl glutenfritt mjöl (jag använder Doves), 4 tsk bakpulver och 1 tsk salt siktar jag ned i en annan bunke. 1,5 dl rapsolja knådas in i mjölet/bakpulvret/saltet och sedan blandas den tjocka soygurten ned i blandningen. Gegga ihop med händerna tills det blir en fast deg. Degen delas i två bitar och varje bit blir en plåt.

Jag brukar göra sex småpizzor på en plåt eftersom det är så knöligt att kavla ut glutenfri pizzadeg. Jag trycker ut dem med händerna och plattar till extra i mitten så de får en liten kant. Jag gräddar dem på bakplåtspapper men man kan ju olja plåten om man vill.

Ska gräddas mitt i ugnen på 250 grader ca 10-12 minuter i vanliga fall, men med avocado-osten behövdes det lite längre tid så jag tog ca 15 minuter.

Har man ingen soygurt hemma går det bra med till exempel havremjölk, men degen blir kladdigare och man får mer liksom smeka ut den på plåten än trycka ut den (blöter man händerna fler ggr under tiden går det bra).

Man måste inte heller nödvändigtvis ha rapsolja, det går bra med andra oljor också. Men raspolja tycker jag är mest neutral.

Annonser
Det här inlägget postades i Glutenfritt, Mat & recept, Vegan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s