Min lunchsmoothie

ingredienserimg_5166Det här är ingredienserna jag har i min smoothie. Den är min lunch sex dagar i veckan. Jag ville vara säker på att varje dag få i mig gurkmeja, ingefära, aloe vera, citronjuice, nässlor och svarta vinbär. Och då blev det den här. Nu har den blivit en riktig vana, och är jag inte hemma under lunchen ser jag till att göra den redan på morgonen och tar den med mig.

Min lunchsmoothie

En bit färsk gurkmeja
En bit färsk ingefära
En bit färsk aloe vera
En tesked nässelpulver
En näve råa cashewnötter
Två färska dadlar
En halv citron
Ett halvt äpple
En näve svarta vinbär
Två nävar jordgubbar
2,5 dl vatten

Cashewnötterna blötlägger jag i vatten redan kvällen innan, och häller sedan bort blötläggningsvattnet. Gurkmejan och ingefäran skalar jag lite grovt. Aloe veran skalar jag noga och sköljer. Dadlarna och äpplet kärnar jag ur. Citronen använder jag juice och fruktkött av. Mixar sedan alla ingredienser i ungefär en minut. Det blir 6-7 dl smoothie av detta.

Nässelpulvret har jag gjort själv. Bara vanliga nässlor som jag torkat och sedan mixat till pulver. Svarta vinbär plockar jag hemma på gården under sommaren och fryser in. Jordgubbar plockar vi varje sommar i Åsmon och fryser in i bitar.

Smoothien är himla god med lite sting av ingefäran, och även Algot gillar den. Är han hemma på lunchen får han ett glas av den han också.

smoothieimg_5168

 

Annonser
Det här inlägget postades i Glutenfritt, Inga tillsatser, Mat & recept, Raw food, Vegan, Whole food. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s